Har I fælles retning i organisationen?
“The real output of planning isn’t meetings or strategy books.
It’s insight as to where an organization is headed and what it needs to get there”
Joan Magretta
For noget tid siden var jeg til et opfølgningsmøde, med en organisation som jeg efter hånden har arbejdet med et par års tid.
Tidligt i forløbet var vi igennem en proces, hvor vi blev enige om organisationens mission, vision, værdisæt og strategiske målsætning.
Det er det vi i en kulturel kontekst kalder for de antagne værdier, der skal forstås som ledelsens ønske om i hvilken retning en organisation skal bevæge sig og hvilke principper man ønsker skal tegne kulturen.
Det viste sig at det med enigheden kunne ligge på et meget lille sted!
For det viste sig ved dette opfølgningsmøde, hvor vi bl.a. arbejdede med milepæle for realiseringen af de strategiske mål - at der åbenbart alligevel var en vis uenighed, i den øverste ledelse, om, hvor organisationen skulle bevæge sig hen.
Jeg tror det er sundt med diskussioner om disse ting i en organisation - men kun ind til et vist punkt!
Derefter er det vigtigt at holde fast i det man har besluttet, da man ellers risikerer at tegne et diffust billede for resten af organisationen, omkring hvilken retning den skal bevæge sig i, og dermed skabe utryghed og manglende momentum og motivation.
Hvis der til stadighed er en diskussion om, hvor organisationen skal bevæge sig hen, så er det måske udtryk for, at dens nøglepersoner på et helt grundlæggende plan har modstridende interesser, hvilket er noget topledelsen er nødt til at tage meget alvorligt, da denne splittelse ellers meget let vil sprede sig til den øvrige organisation, med det resultat at kulturen bliver revet midt over.
Og hvad bør topledelsen så gøre? Jeg ser tre muligheder:
- Skær igennem og hold fast i de trufne beslutninger med hård hånd.
- Fokuser på metoden eller hvad I skal gøre nu og her og lad den overordnede diskussion hvile for en tid.
- Fyr dem, der konstant afviger fra det aftalte. Det er ikke særligt frugtbart, men til tider kan det være nødvendigt, af hensyn til resten af organisationen
Alle tre muligheder indebærer en række konsekvenser - som alle andre valg her i livet - men gør vi i sådan en situation ikke noget, er konsekvenserne sandsynligvis endnu værre.
Hvad gør I for at sikre fælles retning i din organisation?